+48 505 603 620
Facebook
Opinie o Motocentrumnet.pl na Opineo.pl

Układ chłodzenia wg katalogu części samochodowych

Pompy
Korki / pokrywy / śruby
Termostaty
Przewody / króćce / zbiorniczki wyrównawcze
Układ chłodzenia
Układ chłodzenia odpowiada za utrzymanie silnika w optymalnej dla niego temperaturze – najpierw musi pomóc w jak najszybszym jej osiągnięciu, a następnie utrzymać ją bez względu na panujące warunki.

Najważniejsze elementy układu chłodzenia to:
chłodnica,
zbiornik wyrównawczy płynu,
pompa wody,
wentylator (elektryczny lub mechaniczny),
termostat,
nagrzewnica wnętrza.

Chłodnica stanowi najważniejszy i zarazem najbardziej charakterystyczny element układu. Pełni ona funkcję wymiennika ciepła i odpowiada za obniżanie temperatury przepływającego przez nią płynu. Zbudowana jest z rurki pozawijanej tak, by przepływający przez nią płyn musiał pokonać jak najdłuższą drogę – rurka ta jest otoczona cienkimi, gęsto ułożonymi blaszkami, które pomagają odprowadzać z niej ciepło. Ponieważ chłodnica najczęściej jest zamontowana w przedniej części samochodu, podczas gdy samochód się porusza, między blaszkami i rurkami przepływa zimne powietrze, które obniża temperaturę płynącego wewnątrz niej płynu. W efekcie temperatura płynu, który opuszcza chłodnicę jest znacznie niższa niż tego, który do niej trafia.

Zbiornik wyrównawczy odpowiada za wyrównywanie poziomu płynu w układzie – jest to niezbędne ponieważ płyn chłodniczy w zależności od temperatury zwiększa lub zmniejsza swoją objętość i różnice w jego poziomie mogą być dość znaczące. Gdy temperatura i objętość płynu rośnie, jego nadmiar jest oddawany do zbiornika. Gdy maleje – jest z niego pobierany.

Pompa wody odpowiada za wprawienie płynu chłodniczego w ruch. To właśnie ona tłoczy płyn z silnika do chłodnicy. Gdyby nie pompa, płyn stałby nieruchomo przez co silnik nie byłby w stanie efektywnie odprowadzać ciepła (blisko cylindrów płyn by się gotował podczas gdy w chłodnicy wciąż miałby niską temperaturę).

Wentylator chłodnicy to najczęściej urządzenie elektryczne, będące w stanie działać z różną prędkością. Zamontowany jest na chłodnicy, a w zależności od tego, z której jej strony się znajduje może pchać, lub zasysać powietrze. Wentylator zapewnia więc dodatkowy przepływ powietrza gdy samochód stoi (na przykład w korku), lub gdy ruch powietrza jest niewystarczający do odpowiedniego chłodzenia płynu. W zależności od tego jak wydajne jest chłodzenie, wentylator może pracować z niską lub wysoką prędkością. W niektórych modelach samochodów można spotkać również wentylatory mechaniczne sterowane za pomocą sprzęgła wiskotycznego. Są one najczęściej zamontowane na kole pasowym pompy wody, a ich prędkość jest uzależniona od prędkości obrotowej silnika. Dodatkową regulację ich prędkości odpowiada wspomniane sprzęgło wiskotyczne, które zaciska lub rozluźnia połączenie z silnikiem ze względu na temperaturę. Mówiąc o wentylatorze warto wspomnieć jeszcze o włączniku termicznym, który nim steruje – najczęściej w układzie znajduje się czujnik, który włącza lub wyłącza wentylator w zależności od temperatury płynu. Jeśli temperatura wzrośnie powyżej określonego poziomu włączy on pierwszy bieg wentylatora. Jeśli temperatura nadal będzie rosnąć, to po osiągnięciu kolejnego progu wentylator przełączy się na wyższy bieg.

Termostat to element układu chłodzenia, który steruje przepływem płynu chłodniczego w układzie. W zależności od temperatury płynu może on albo zablokować jego przepływ przez chłodnicę, albo też go umożliwić. Gdy temperatura płynu jest niska, termostat zamyka dopływ płynu do chłodnicy, dzięki czemu płyn krąży tylko w obrębie silnika i nie jest dodatkowo chłodzony. Pozwala to na znacznie szybsze rozgrzanie silnika i sprawia, że szybciej uzyskuje on optymalną temperaturę pracy. Gdy zaś płyn osiągnie już odpowiednią temperaturę, termostat otwiera się i płyn zaczyna swobodnie płynąć przez chłodnicę. Jeśli jego temperatura spadnie poniżej określonego poziomu, termostat znów się zamknie.

Nagrzewnica jest zbudowana bardzo podobnie do chłodnicy, jednak w przeciwieństwie do niej, jest zamontowana we wnętrzu samochodu. To właśnie ona odpowiada za jego ogrzewanie podczas chłodnych dni. Gorący płyn przepływa przez nią, a zamontowany pod deską rozdzielczą wentylator odbiera z niej ciepło i wtłacza je poprzez kanały nawiewów do kabiny.
Obsługa klienta
Ważne informacje
Pomoc
Sklep MotoCentrumNet.pl
 Kontakt
 O nas
akceptujemy płatności PayU
Sklep Motoryzacyjny MotoCentrumNet.pl
Zadzwoń i zadaj pytanie
+48 505 603 620
Pn-pt 8:00 - 17:00
Sob 8:00 - 14:00
Sklep internetowy MotoCentrumNet.pl oferuje miliony auto części zamiennych do samochodów osobowych i dostawczych. W szerokim asortymencie znajdują się części samochodowe, oleje, płyny eksploatacyjne, kosmetyki i akcesoria w najniższych cenach.
Darmowa dostawa, doradztwo przy doborze części dostępnych online. Zapraszamy także do sklepu stacjonarnego znajdującego się w Ostródzie przy ul. Wyspiańskiego 6, woj. Warmińsko-Mazurskie.
TecDoc Inside
Ceny przedstawione w sklepie internetowym obowiązują tylko przy zakupie online.