Czy można samodzielnie ustawić zbieżność kół?

0
45

Wielu kierowców chce oszczędzić na obsłudze auta i niektóre czynności wykonują samodzielnie domowymi sposobami. Sami wymieniają opony, olej silnikowy, filtry i dokonują drobnych napraw. Niektóre jednak wymagają specjalistycznych przyrządów, wiedzy i doświadczenia.

Co to jest zbieżność kół?

Zbieżność kół to prawidłowe ich ustawienie względem siebie i względem toru jazdy. Dobrze ustawiona zbieżność wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale przede wszystkim na jej bezpieczeństwo, zwłaszcza przy większych prędkościach. Źle ustawiona zbieżność może spowodować wyrzucenie samochodu na zakręcie, tylko bardzo dobrzy kierowcy potrafią wyjść z tej trudnej sytuacji.

Brak zbieżności kół powoduje nierówne ścieranie się bieżnika na oponach i to jest najczęściej pierwszy zauważalny znak, że koła wymagają ustawienia.

Kiedy trzeba sprawdzić zbieżność kół?

Zawsze wskazaniem są wszelkie naprawy układu kierowniczego, np. wymiana drążków kierowniczych, sworzni wahaczy. Zbieżność kół warto także sprawdzić po wjechaniu w dużą dziurę w jezdni, najczęściej jedno z kół ulega wtedy przestawieniu. Doświadczeni kierowcy pokonujący codziennie kilkadziesiąt kilometrów dziennie sprawdzają zbieżność kół mniej więcej raz w roku. To dlatego, że wjazdy na wysokie krawężniki, jazda po dziurach mogą zmienić zbieżność kół, warto ją skorygować wcześniej, niż pojawią się ewidentne symptomy.

Jak dobrze samemu ustawić zbieżność kół?

Odpowiedź jest w zasadzie jednoznaczna, nie da się tego zrobić samodzielnie. To zdanie podzielają nie tylko mechanicy warsztatów samochodowych i stacji diagnostycznych, ale także zawodowi kierowcy. Zbieżność kół to nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo jazdy.

Badanie zbieżności i ewentualna korekta ustawienia kół to wydatek zaledwie 50-100 zł i pół godziny wizyty w warsztacie. Dzięki specjalistycznym przyrządom komputerowym wszystkie parametry ustawienia kół zostaną bardzo dokładnie dobrane i ustawione.

W internecie można znaleźć wiele domowych sposobów na sprawdzenie i uregulowanie zbieżności kół. Do tego celu można wykorzystać metalowe rurki, linki lub taśmy. Samochód trzeba ustawić na równiej powierzchni i sprawdzić zbieżność zgodnie z instrukcją. Pochłania to trochę czasu, a i tak wynik będzie bardzo ogólny. Pomiar wykaże tylko zbieżność lub rozbieżność kół. Ewentualnej korekty mogą podjąć się tylko bardzo doświadczone osoby. Złe ustawienie oznaczać będzie konieczność wcześniejszej wymiany opon, których koszt znacznie przewyższa koszt badania zbieżności i jej ustawienia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here