+48 505 603 620
Facebook
Opinie o Motocentrumnet.pl na Opineo.pl
MotoCentrumNet.pl Części samochodowe Skrzynia biegów

Skrzynia biegów

Do przeniesienia napędu stosuje się kilka rodzajów skrzyń biegów. Różnią się one rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz możliwościami.
Najczęściej spotykane to:
automatyczne stopniowe,
półautomatyczne stopniowe,
bezstopniowe,
manualne.

Niezależnie od rodzaju skrzyni jej zadaniem jest efektywne wykorzystanie mocy silnika pojazdu. Większość jednostek napędowych ma ograniczony zakres prędkości obrotowej. Przeważnie wynosi on od 0 do 7000 obr./min. Dzięki zmiennym przełożeniom w skrzyni biegów możliwe jest utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika samochodu w zależności od chwilowego obciążenia i prędkości jazdy. Kolejnym zadaniem skrzyni biegów jest umożliwienie zmiany kierunku jazdy. Dzięki zastosowaniu dodatkowej przekładni złożonej z trzech kół zębatych (jedno z nich jest przesuwne) samochody mogą poruszać się do tyłu.

Skrzynie biegów muszą spełniać określone wymagania. Niezawodność skrzyni biegów jest w dużej mierze uwarunkowana wytrzymałością kół zębatych oraz odpowiednim doborem łożysk tocznych. Ze względu na trwałość przy większych obciążeniach najczęściej stosuje się łożyska stożkowe. Popularne są również łożyska wałeczkowe.

W starszych konstrukcjach skrzyń biegów – kłowych – używano przesuwnych kół zębatych o zębach prostych. Ze względu na brak synchronizatorów niewprawiony kierowca miał problemy przy zmianie biegów. Przełączanie ich musiało odbywać się przy dobrym wysprzęglaniu oraz odpowiednim przedziale prędkości obrotowej. Obecnie skrzynie biegów wyposażone są w synchronizatory (zadaniem synchronizatorów jest samoczynne zrównoważenie prędkości elementu pracującego z elementem załączanym.) oraz stale zazębione koła o zębach skośnych. Takie rozwiązanie niesie ze sobą sporo zalet. Można do nich zaliczyć możliwość przeniesienia większych obciążeń, zmniejszenie generowanego hałasu podczas pracy, oraz zwiększenie trwałości.

Ważny jest też dobór przełożeń. Większa rozpiętość pozwala lepiej wykorzystać efektywny zakres prędkości obrotowej silnika pojazdu. Atutem w tym przypadku jest rzadsza konieczność zmiany biegów przez kierowcę.

W obudowie manualnej skrzyni biegów umieszczone są wałki: sprzęgłowy, pośredni i główny. Koło zębate osadzone na wałku sprzęgłowym przekazuje napęd na koło zębate wałka pośredniego. Na nim oraz na wałku głównym umieszczone są pary kół, które odpowiadają konkretnym biegom. Koła zębate są osadzone obrotowo i sprzęgnięte ze sobą za pośrednictwem sprzęgieł cierno-zębatych, inaczej nazywanych synchronizatorami. Włączenie danego biegu powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych.

Skrzynie biegów są smarowane olejem. Stosuje się do nich inny olej niż do silników. Wielu producentów twierdzi, że nie wymienia się oleju smarującego w skrzyni, jednak powinno się to robić mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów.
Obsługa klienta
Ważne informacje
Pomoc
Sklep MotoCentrumNet.pl
 Kontakt
 O nas
akceptujemy płatności PayU
Sklep Motoryzacyjny MotoCentrumNet.pl
Zadzwoń i zadaj pytanie
+48 505 603 620
Pn-pt 8:00 - 17:00
Sob 8:00 - 14:00
Sklep internetowy MotoCentrumNet.pl oferuje miliony auto części zamiennych do samochodów osobowych i dostawczych. W szerokim asortymencie znajdują się części samochodowe, oleje, płyny eksploatacyjne, kosmetyki i akcesoria w najniższych cenach.
Darmowa dostawa, doradztwo przy doborze części dostępnych online. Zapraszamy także do sklepu stacjonarnego znajdującego się w Ostródzie przy ul. Wyspiańskiego 6, woj. Warmińsko-Mazurskie.
TecDoc Inside
Ceny przedstawione w sklepie internetowym obowiązują tylko przy zakupie online.