motocentrumnet.pl

Motoryzacja i nie tylko

szum po wymianie tarcz
Mechanika

Czy szum po wymianie tarcz i klocków powinien niepokoić?

Zastanawiasz się, czy szum po wymianie tarcz i klocków to zjawisko normalne czy jednak niepokojące? Dlaczego takie odgłosy powstają i przede wszystkim – czy można z nimi coś zrobić? Wyjaśniamy!

Wymieniłeś w samochodzie tarcze oraz klocki hamulcowe i zadowolony odjeżdżasz z warsztatu. Wszystko jest w porządku, ale… przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów. Potem zaczynasz słyszeć niepokojące odgłosy. Czy coś trze po wymianie tarczy i klocków? Przyczyny doszukujesz się tylko w tej kwestii, ponieważ żadna inna, przynajmniej Twoim zdaniem, nie wchodzi w grę. Rzeczywiście tego typu dźwięki po wymianie tych części auta mogą mieć miejsce. Czy to wina zamontowanych elementów, a może mechanika, który popełnił błędy podczas montażu? Powodów może być wiele, ale jeden z nich zdarza się wyjątkowo często. Sprawdź!

Nowe klocki i tarcze – gwarancja świetnego stanu pojazdu?

Kierowcy często liczą na to, że po wymianie tarcz i klocków ich samochód będzie sprawował się wyśmienicie, a oni w czasie jazdy wreszcie poczują się komfortowo i w stu procentach bezpiecznie. Warto jednak mieć świadomość, że tego typu wymiana, choć prosta, nie zawsze zostaje wykonana poprawnie. Efektem błędów podczas montażu jest powstawanie uciążliwych wibracji (tzw. bicia) lub pisków i szumów w trakcie hamowania. Przyczyną gorzej działającego układu hamulcowego mogą być także złej jakości części zamienne i nieodpowiednie traktowanie hamulców przez kierowcę.

Po wymianie tarcz i klocków słychać tarcie? Wina mechanika

Zastanawiasz się pewnie, jak to możliwe, że przy tak rutynowej czynności, jaką jest wymiana tarcz i klocków, mechanik może popełnić jakiekolwiek błędy? Właśnie wysoka częstotliwość tego typu napraw bywa powodem niewłaściwego montażu. Mechanicy często wykonują je bowiem rutynowo, w pośpiechu, próbując jak najbardziej ułatwić sobie pracę. To bardzo krótka droga do popełnienia błędów, których skutkiem będą nieprawidłowo działające hamulce, a co za tym idzie – niepokojące dźwięki, takie jak piszczenie, świst czy szum po wymianie tarcz i klocków. 

Jakie błędy w tej kwestii popełniają mechanicy? Okazuje się, że najczęstszy to ominięcie jednej z istotnych czynności, jaką jest oczyszczenie zacisków hamulcowych oraz powierzchni piasty stykającej się z tarczą. Wystarczy, by na tym pierwszym elemencie pozostało trochę brudu, a podczas hamowania będą powstawać niepokojące wibracje. Brudne zaciski to też niekorzystne środowisko pracy dla klocków – gdy klocki nieodpowiednio przylegają do tarczy, hamowanie będzie mniej dokładne. Może również dojść do szybszego zużycia tarczy hamulcowej, a nawet jej deformacji.

Zdarza się też, że nieoczyszczony zacisk utrudnia klockom hamulcowym powrót do wyjściowej pozycji po ukończonym hamowaniu, przez co non stop ocierają się one o tarczę. Mocne tarcie może powodować podwyższone zużycie paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet przegrzanie hamulców. To bardzo niebezpieczna sytuacja – przegrzane hamulce wykazują bardzo niską skuteczność hamowania, a czasem w ogóle przestają działać.

Częstym zaniedbaniem mechaników w trakcie wymiany hamulców jest także brak odtłuszczenia tarcz hamulcowych. Zdarza się, że na tarczach pozostaje tłusta warstwa preparatów konserwujących. Mechanicy często próbują tłumaczyć, że taki brud zetrze się przy pierwszym hamowaniu – to bzdura. Zamiast „odpaść”, może wniknąć w materiał cierny klocka. W efekcie, przy wyższej temperaturze, może nawet trwale go uszkodzić.

Wymieniłeś w samochodzie tarcze oraz klocki hamulcowe i zadowolony odjeżdżasz z warsztatu. Wszystko jest w porządku, ale... przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów. Potem zaczynasz słyszeć niepokojące odgłosy. Czy coś trze po wymianie tarczy i klocków? Przyczyny doszukujesz się tylko w tej kwestii, ponieważ żadna inna, przynajmniej Twoim zdaniem, nie wchodzi w grę. Rzeczywiście tego typu dźwięki po wymianie tych części auta mogą mieć miejsce. Czy to wina zamontowanych elementów, a może mechanika, który popełnił błędy podczas montażu? Powodów może być wiele, ale jeden z nich zdarza się wyjątkowo często. Sprawdź!  Nowe klocki i tarcze – gwarancja świetnego stanu pojazdu? Kierowcy często liczą na to, że po wymianie tarcz i klocków ich samochód będzie sprawował się wyśmienicie, a oni w czasie jazdy wreszcie poczują się komfortowo i w stu procentach bezpiecznie. Warto jednak mieć świadomość, że tego typu wymiana, choć prosta, nie zawsze zostaje wykonana poprawnie. Efektem błędów podczas montażu jest powstawanie uciążliwych wibracji (tzw. bicia) lub pisków i szumów w trakcie hamowania. Przyczyną gorzej działającego układu hamulcowego mogą być także złej jakości części zamienne i nieodpowiednie traktowanie hamulców przez kierowcę.  Po wymianie tarcz i klocków słychać tarcie? Wina mechanika Zastanawiasz się pewnie, jak to możliwe, że przy tak rutynowej czynności, jaką jest wymiana tarcz i klocków, mechanik może popełnić jakiekolwiek błędy? Właśnie wysoka częstotliwość tego typu napraw bywa powodem niewłaściwego montażu. Mechanicy często wykonują je bowiem rutynowo, w pośpiechu, próbując jak najbardziej ułatwić sobie pracę. To bardzo krótka droga do popełnienia błędów, których skutkiem będą nieprawidłowo działające hamulce, a co za tym idzie – niepokojące dźwięki, takie jak piszczenie, świst czy szum po wymianie tarcz i klocków.   Jakie błędy w tej kwestii popełniają mechanicy? Okazuje się, że najczęstszy to ominięcie jednej z istotnych czynności, jaką jest oczyszczenie zacisków hamulcowych oraz powierzchni piasty stykającej się z tarczą. Wystarczy, by na tym pierwszym elemencie pozostało trochę brudu, a podczas hamowania będą powstawać niepokojące wibracje. Brudne zaciski to też niekorzystne środowisko pracy dla klocków – gdy klocki nieodpowiednio przylegają do tarczy, hamowanie będzie mniej dokładne. Może również dojść do szybszego zużycia tarczy hamulcowej, a nawet jej deformacji.  Zdarza się też, że nieoczyszczony zacisk utrudnia klockom hamulcowym powrót do wyjściowej pozycji po ukończonym hamowaniu, przez co non stop ocierają się one o tarczę. Mocne tarcie może powodować podwyższone zużycie paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet przegrzanie hamulców. To bardzo niebezpieczna sytuacja – przegrzane hamulce wykazują bardzo niską skuteczność hamowania, a czasem w ogóle przestają działać.  Częstym zaniedbaniem mechaników w trakcie wymiany hamulców jest także brak odtłuszczenia tarcz hamulcowych. Zdarza się, że na tarczach pozostaje tłusta warstwa preparatów konserwujących. Mechanicy często próbują tłumaczyć, że taki brud zetrze się przy pierwszym hamowaniu – to bzdura. Zamiast „odpaść", może wniknąć w materiał cierny klocka. W efekcie, przy wyższej temperaturze, może nawet trwale go uszkodzić.  Załącznik: hamulce.jpg  Szum po wymianie tarcz i klocków z winy kierowcy Również kierowca może być winien złego działania nowych hamulców. Bardzo często zdarza się, że właściciel samochodu odbierając go z warsztatu po takiej wymianie, chce natychmiast sprawdzić, jak doskonale hamuje jego pojazd. Mocno naciska więc na hamulce, by przekonać się, że na pewno zostały wymienione. Nie wolno tak robić – takie działanie łatwo niszczy nowe części.  Trzeba pamiętać, że nowe klocki i tarcze muszą się do siebie dopasować. To trwa – zajmuje sporo czasu albo... sporo kilometrów. Często trzeba przejechać nawet kilkaset kilometrów, aby wszystko zaczęło działać tak, jak należy. Jeżeli tuż po wymianie zaczniesz ostro hamować, to możesz doprowadzić do przegrzania materiału i zeszklenia klocków. W efekcie skuteczność hamowania mocno się obniży, a naciskaniu pedału hamulca będą towarzyszyć dziwne dźwięki. To równie częsta przyczyna takich objawów, jak pisk czy szum po wymianie tarcz i klocków.  Pamiętaj więc, aby po wymianie tych elementów nie hamować gwałtownie – przynajmniej przez pierwsze 200–300 kilometrów.   Wysokiej jakości klocki hamulcowe i tarcze Oczywiście aby móc skutecznie hamować, konieczne jest zastosowanie odpowiednich części. Warto kupować te wysokiej jakości w sprawdzonych sklepach internetowych – na przykład w nocar.pl. To idealny przykład miejsca, w którym jakość idzie w parze z atrakcyjną ceną!  Źródło zdjęć: shutterstock.com

Szum po wymianie tarcz i klocków z winy kierowcy

Również kierowca może być winien złego działania nowych hamulców. Bardzo często zdarza się, że właściciel samochodu odbierając go z warsztatu po takiej wymianie, chce natychmiast sprawdzić, jak doskonale hamuje jego pojazd. Mocno naciska więc na hamulce, by przekonać się, że na pewno zostały wymienione. Nie wolno tak robić – takie działanie łatwo niszczy nowe części.

Trzeba pamiętać, że nowe klocki i tarcze muszą się do siebie dopasować. To trwa – zajmuje sporo czasu albo… sporo kilometrów. Często trzeba przejechać nawet kilkaset kilometrów, aby wszystko zaczęło działać tak, jak należy. Jeżeli tuż po wymianie zaczniesz ostro hamować, to możesz doprowadzić do przegrzania materiału i zeszklenia klocków. W efekcie skuteczność hamowania mocno się obniży, a naciskaniu pedału hamulca będą towarzyszyć dziwne dźwięki. To równie częsta przyczyna takich objawów, jak pisk czy szum po wymianie tarcz i klocków.

Pamiętaj więc, aby po wymianie tych elementów nie hamować gwałtownie – przynajmniej przez pierwsze 200–300 kilometrów. 

Wysokiej jakości klocki hamulcowe i tarcze

Oczywiście aby móc skutecznie hamować, konieczne jest zastosowanie odpowiednich części. Warto kupować te wysokiej jakości w sprawdzonych sklepach internetowych – na przykład w nocar.pl. To idealny przykład miejsca, w którym jakość idzie w parze z atrakcyjną ceną!

Źródło zdjęć: shutterstock.com