motocentrumnet.pl

Motoryzacja i nie tylko

opony rolnicze
Motoryzacja

Jak znaleźć najlepsze opony rolnicze? Tylko pewne rady

Branża rolnicza ciągle się rozwija, głównie dzięki dotacjom unijnym, ale i nowym technologiom. Jedno pozostaje bez zmian – do pracy na roli potrzebne są ciągniki wyposażone w wysokiej klasy ogumienie. Jak znaleźć najlepsze? Poznajcie tylko pewne rady.

Jakie opony do ciągnika rolniczego będą najlepsze? Poznajcie cechy opon radialnych i diagonalnych

Stojąc przed koniecznością wyboru opon rolniczych i chcąc wybrać najlepszy model, trzeba wiedzieć jakie opony rolnicze są do wyboru. Otóż zasadniczo wyróżniamy dwa typu takich opon – radialne i diagonalne. Każdy z rodzajów ma swoje atuty, zatem warto poznać ich cechy. Warto wiedzieć, że opony diagonalne nazywane są ogumieniem do zadań specjalnych. Bardzo dobrze sprawdzają się w trudnych warunkach terenowych, tam gdzie jest obawa o uszkodzenie mechaniczne ogumienia. Cechą charakterystyczną takich opon rolniczych jest fakt, że bardzo dobrze tłumią drgania, a wszystko dzięki ich budowie. Solidną konstrukcję tworzą dwie warstwy, sztywnych i wytrzymałych materiałów. Należy pamiętać, że w przypadku takich opon utrudniona jest jazda po łuku. Ponadto nie można przekraczać prędkości 100 km/h. Opony rolnicze radialne nie są tak odporne na uszkodzenia mechaniczne, jak i diagonalne odpowiedniki. Jednak mają swoje atuty. Należy do nich zaliczyć dłuższą żywotność, lepszą przyczepność do nawierzchni, a ponadto niższe opory toczenia. Jeżeli szukacie opon do ciągnika rolniczego, które zapewnią mniejsze spalanie, to właśnie na ten typ opon powinniście zwrócić uwagę. Opony rolnicze w Alleopony24.pl są dostępne w szerokiej gamie rozmiarów i rzeźby bieżnika. Możecie wybrać zarówno radialne, jak i diagonalne – w zależności od tego czy liczy się niskie spalanie czy też odporność na uszkodzenia.

rolnictwo opony

Kolejny podział opon rolniczych, czyli czym różnią się opony niskoprofilowe od wysokoprofilowych

Jeśli chodzi o klasyfikację opon rolniczych, to poza wyborem radialnych lub diagonalnych istnieje jeszcze inny podział. Mianowicie można zdecydować się na opony niskoprofilowe lub wysokoprofilowe do pracy na polu. Czym się różnią? Do dużych ciągników polecane są opony niskoprofilowe. Do ich cech charakterystycznych należy bowiem wytrzymałość mechaniczna, a także świetne tłumienie drgań. Takie ogumienie sprawdza się w trudnym terenie na nierównych powierzchniach. Do małego lub średniego pojazdu rolniczego odpowiednie będą opony wysokoprofilowe. Takie ogumienie jest wąskie, ale wysokie, zatem świetnie sprawdza się do uprawy międzyrzędzi. Dzięki takim oponom manewrowanie jest łatwiejsze. Są stabilne i ich przyczepność jest na wysokim poziomie. Należy jednak wiedzieć, że nie tłumią drgań tak dobrze jak opony rolnicze niskoprofilowe.

Jak czytać oznaczenia opon rolniczych?

Warto jeszcze wiedzieć, jak czytać oznaczenia na oponach, aby dobrać je odpowiednio do danego ciągnika. Otóż w przypadku opon radialnych najczęściej występuje oznaczenie metryczne, np. 420/85R28. Pierwsza wartość to przybliżona szerokość przekroju opony wyrażona w milimetrach. Liczba po ukośniku informuje o profilu danej opony rolniczej. Przyjmuje się, że wartość 70 lub mniejsza to opona niskoprofilowa, natomiast przy wartościach większych niż 80 rolnik może dobrać do ciągnika opony wysokoprofilowe. Jeżeli w oznaczeniu występuje litera R to oznacza to, że jest to opona radialna. Ostatnia liczba to średnica osadzenia na feldze, która jest wyrażona w calach. Oprócz wymiarów podany jest także indeks nośności opony rolniczej, np. 139 D. W okręgu powinien znajdować się indeks nośności przy większych prędkościach. Oznaczenie TT mówi o tym, że opona jest dętkowa, a TL dotyczy opony bezdętkowej.

O czym jeszcze warto pamiętać dokonując wyboru opon rolniczych?

Jeżeli szukacie opon, które pozwolą Wam na płynną jazdę bez drgań na dłuższych odcinkach przy większej prędkości to sprawdzą się niskoprofilowe, np. seria 65. Warto wybierać opony rolnicze klasy premium. Mimo wyższej ceny są dobrym wyborem ze względu na oszczędności przy eksploatacji, gdyż pozwalają zredukować ciśnienie robocze nawet do 0,6 bar. Większa powierzchnia kontaktu opon z glebą powoduje mniejszy nacisk jednostkowy, a to z kolei przekłada się na ochronę upraw, większe plony i niższe zużycie paliwa.