W samochodzie to właśnie opony odpowiadają za kontakt samochodu z nawierzchnią. Opony umożliwiają przenoszenie siły napędowej na podłoże i wytracanie prędkości. Musimy jednak brać pod uwagę stan ogumienia, bo tylko dobre ogumienie gwarantuje nam właściwą przyczepność.
- Gdzie kupić opony?
- Budowa opony
- Jak dzielimy opony?
Gdzie kupić opony?
Opony powinniśmy kupować w sklepie z oponami cenionych producentów, choćby takim jak ten https://noweopony.pl/, gdzie w prosty sposób przy pomocy wyszukiwarki, znajdziemy opony wg rozmiaru lub według marki auta. Sklep na terenie Polski oferuje darmową wysyłkę, a wszystkie zamówienia składane do godziny 13-tej, realizowane są tego samego dnia. Produkty u nich pochodzą bezpośrednio od producentów opon. Trzeba sobie zdać sprawę, że ceny w sklepie internetowym, takim jak ten są niższe niż w sklepach stacjonarnych. Możemy to sprawdzić choćby na podstawie opon firmy Laufenn https://noweopony.pl/opony/laufenn, gdzie ceny za jedną oponę zaczynają się już od 127 złotych.
Budowa opony
Budowa opony wbrew pozorom wcale nie jest taka prosta. Zewnątrz widzimy jedynie bieżnik, stopki i ściany boczne, gdybyśmy jednak przekroili oponę zobaczylibyśmy, że złożona jest z kilku warstw. Pod samym bieżnikiem znajduje się opasanie stalowe, które usztywnia oponę i zapobiega jej zdeformowaniu. Opony z wysokim indeksem prędkości dodatkowo mają opasanie poliamidowe. Pod opasaniem stalowym mamy osnowę, stanowiącą szkielet opony, dzięki czemu jest wytrzymała oraz odporna na ciśnienie. Do osnowy połączona jest stalowa drutówka, która z kolei daje sztywność stópkom. Wnętrze opony zaś wypełnione jest warstwą uszczelniającą, która ma zapobiegać ubytkom powietrza.
Jak dzielimy opony?
Opony dzielimy ze względu na charakter bieżnika. Mamy opony:
– symetryczne – charakteryzujące się symetrycznym bieżnikiem, tzn. że zarówno prawa jak i lewa ich część posiada taką samą rzeźbę. Opony symetryczne są najmniej zaawansowane technologicznie i nie w każdych warunkach się sprawdzają. Głównie powinny być montowane w samochodach miejskich o niewielkiej mocy. Montaż tych opon jest prosty, można je montować w dowolnej pozycji.
– kierunkowe – czyli takie, których kształt bieżnika jest łatwo rozpoznawalny w kształcie litery V. Opony z bieżnikiem kierunkowym są również symetryczne. Bardzo dobrze sprawdzają się podczas jazdy w deszczu, ponieważ dobrze odprowadzają wodę spod kół. Prawdopodobieństwo poślizgu wodnego w przypadku tych opon ulega obniżeniu. Jeśli chodzi o montaż musi on być odpowiedni, muszą się one obracać w określonym kierunku.
– asymetryczne – to najnowsze z rozwiązań, cechują się one asymetrią bieżnika. Prawa i lewa część posiada inną rzeźbę. Zewnętrzna część ich bieżnika posiada masywne kostki zapewniające maksymalną przyczepność podczas wykonywania zakrętów. Wewnętrzna część posiada szerokie rowki, dzięki którym lepiej odprowadzana jest woda spod kół podczas jazdy w deszczu. Można je nazwać najbardziej uniwersalnymi oponami. Ich montaż wymaga specjalnego sposobu.
Jakie byśmy opony wybrali, najlepiej i najbezpieczniej będzie wymieniać je w specjalistycznym zakładzie mechanicznym. Kontrolujmy stan bieżnika i w razie potrzeby kupujmy nowe opony.