Trwałość klocków hamulcowych bywa różna. Na tempo zużywania się elementów układu hamulcowego ma wpływ wiele czynników. Najważniejsze z nich to styl jazdy oraz warunki i sposób eksploatacji auta. Klocki hamulcowe w miejskich samochodach, które codziennie pokonują korki i zatłoczone skrzyżowania z sygnalizacją świetlną zużywają się inaczej niż w autach jeżdżących najczęściej po autostradzie. Może się zdarzyć, że zanim wymienimy tarcze hamulcowe na nowe, klocki zdążą zużyć się dwukrotnie. Czy grubość klocków może bezpośrednio wpłynąć na skuteczność hamowania? O tym poniżej.
Jaka powinna być grubość klocków hamulcowych?
Klocki hamulcowe posiadają tzw. warstwę cierną. Jeśli jej grubość wynosi mniej niż 1,5 milimetra, konieczna jest bezwzględna wymiana podzespołu na nowy. Przejechany dystans między jedną wymianą klocków, a drugą, nie ma tutaj większego znaczenia, choć zbyt szybkie zużywanie się części może świadczyć o nieprawidłowej technice jazdy. Klocki hamulcowe projektowane są w taki sposób, aby przez cały okres ich użytkowania zachowały one swoje właściwości, aż do momentu osiągnięcia granicznej grubości warstwy ciernej. Poniżej poziomu tej wartości, jazda staje się niebezpieczna, a skuteczność hamowania znacząco spada. Aby więc zachować efektywność działania hamulców oraz zadbać o własne bezpieczeństwo, warto jak najszybciej odwiedzić mechanika w celu wymiany klocków.
Jaka powinna wyglądać wymiana klocków hamulcowych?
Podczas wymiany klocków hamulcowych, dobry diagnosta powinien dokonać przeglądu całego układu hamulcowego w celu wychwycenia ewentualnych usterek. Jest to niezwykle istotne dla poprawy komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa kierowcy. Dlatego warto poświęcić więcej uwagi właśnie tym elementom samochodu, które są odpowiedzialne za jego płynną i bezpieczną eksploatację. W zasadzie każda wizyta w warsztacie samochodowym powinna zacząć się od dokładnej oceny kondycji tarcz i klocków hamulcowych. Zdarza się, że zmniejszenie skuteczności hamowania, nie zawsze jest spowodowane zużyciem klocków. Czasem przyczyna może leżeć w niewłaściwym montażu klocka w zacisku hamulcowym.
Kiedy jeszcze należy wymienić klocki hamulcowe?
Wszelkie piski podczas hamowania powinny skłonić do wizyty u mechanika. Czasami, w wyniku przegrzania układu hamulcowego lub zamontowania klocków kiepskiej jakości konieczna jest ich wymiana na nowe jeszcze zanim warstwa cierna osiągnie wartości graniczne. Również nadmierna korozja tarcz hamulcowych, powstała w wyniku długiego unieruchomienia samochodu będzie zazwyczaj skutkowała wymianą całego kompletu.
Nie tylko klocki hamulcowe mają znaczenie
Wielu kierowców na szczęście zwraca uwagę na regularne przeglądy układów hamulcowych w samochodach. Równie ważna jest też regularna kontrola i ocena poziomu płynu hamulcowego, a także sprawdzanie stanu przewodów hamulcowych. Mechanicy oraz diagności samochodowi zwracają szczególną uwagę na fakt, że skuteczność hamowania zależy w ogromnej mierze od stanu przewodów hamulcowych oraz parametrów płynu znajdującego się w układzie hamulcowym. Najlepszą okazją do oceny wizualnej stanu tarcz, klocków i przewodów hamulcowych jest wymiana opon z letnich na zimowe. Okresowe badania techniczne również powinny wykazać ewentualne nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego.