Kilkanaście lat temu dyskusja w temacie żywotności silnika benzynowego była w zasadzie bezcelowa. Silnik taki bez problemu pokonywał setki tysięcy, a niekiedy nawet i miliony kilometrów. Sytuacja w ostatnich latach uległa dość drastycznej zmianie.
Lata 90. Okres szczytowej trwałości silników
Coraz to nowsze normy emisji spalin i metody ich pomiaru, wymusiły na producentach ciągłe ulepszanie silników benzynowych. Poziom skomplikowania i zaawansowania obecnych konstrukcji sprawił, iż żywotność silników benzynowych znacząco spadła.
Silniki lat 90., to w większości konstrukcje o legendarnej wręcz trwałości. W większości ich korzenie sięgały daleko wstecz, w lata 80. Były to stosunkowo proste konstrukcje z ograniczoną elektroniką, bez dodatkowych elementów odpowiadających za proces oczyszczania spalin. Regularnie serwisowany, zgodnie z zaleceniami producenta, potrafił odwdzięczyć się długoletnią bezawaryjna pracą. Do dziś wolnossące silniki benzynowe Mercedesa czy Lexusa uchodzą za wzór legendarnej wręcz trwałości i bezawaryjności.
Wraz ze wzrastającą świadomością dotyczącą wpływu gazów cieplarnianych na zmiany klimatyczne, wiele rządów dość drastycznie i radykalnie zaczęło wprowadzać przepisy mające na celu ograniczenie emisji spalin. Przepisy takie szczególnie dotknęły producentów samochodów.
Nowe normy spalin, a trwałość silnika
Po roku 2000 producenci samochodów rozpoczęli wyścig technologiczny, mający na celu radykalne zmniejszenie emisji spalin, produkowanych przez auta. Nowe normy wymusiły zastosowanie nowych technologii, nie zawsze idących z trwałością jednostki napędowej. Pierwszym etapem było zastosowanie lżejszych materiałów do produkcji silników. Silnik to jeden z najcięższych elementów samochodu. Mniejsza masa całkowita pojazdu, to mniejsze spalanie. Jednak użycie nowych materiałów wpłynęło negatywnie na jednostki napędowe u niektórych producentów. Silniki zaczęły pękać i się przegrzewać. Kolejnym etapem było obniżenie pojemności skokowej silników, oraz wprowadzenie turbodoładowań. Wysilone jednostki napędowe odznaczają się dużo mniejszą trwałością, niż niewysilone, wolnossące silniki.
Co jeszcze ma wpływ na żywotność silnika benzynowego
Duży wpływ na trwałość silnika ma niewątpliwie styl jazdy. Jazda ze byt wysokimi obrotami silnika czy wprowadzanie nierozgrzanego silnika na zbyt wysokie obroty, powodują obniżenie żywotności każdej jednostki napędowej. Brak serwisu, nieregularna wymiana oleju oraz tankowanie paliwa o niskiej jakości dodatkowo przysłużą się do obniżenia żywotności silnika benzynowego.