Cewka zapłonowa to jeden z kluczowych elementów układu zapłonowego w silniku spalinowym. Jej głównym zadaniem jest generowanie wysokiego napięcia elektrycznego, które jest niezbędne do wywołania iskry w świece zapłonowej. Dzięki temu możliwe jest zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika, co przekłada się na jego prawidłowe działanie.
Czym jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa składa się z kilku podstawowych elementów, takich jak rdzeń ferromagnetyczny, pierścień lub obudowa izolacyjna oraz zwoje przewodzące. Podczas pracy silnika, cewka zapłonowa otrzymuje impuls elektryczny z układu zapłonowego, który powoduje zmiany magnetyczne w rdzeniu ferromagnetycznym. To z kolei indukuje wysokie napięcie w zwojach przewodzących, które jest przesyłane na świece zapłonową.
Jak działa cewka zapłonowa?
Podstawowym sposobem sprawdzenia cewki zapłonowej jest jej testowanie przy użyciu specjalistycznego miernika. Pierwszym krokiem jest odłączenie przewodów podłączonych do cewki, a następnie podłączenie miernika do dwóch złączy cewki. Następnie należy wygenerować impuls elektryczny i sprawdzić czy miernik wskazuje odpowiednią wartość napięcia. Jeśli nie, oznacza to, że cewka jest uszkodzona i należy ją wymienić.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową?
Jeśli diagnostyka potwierdzi uszkodzenie cewki zapłonowej, niezbędne jest jej natychmiastowe wymienienie. Uszkodzona cewka zapłonowa może prowadzić do nieregularnej pracy silnika, spadku mocy, zwiększonego zużycia paliwa oraz innych problemów związanych z układem zapłonowym. Wymiana cewki zapłonowej jest stosunkowo prostym procesem, który można wykonać samodzielnie przy użyciu podstawowych narzędzi.
Co zrobić w przypadku uszkodzonej cewki zapłonowej?
Podsumowując, cewka zapłonowa jest niezbędnym elementem układu zapłonowego w silniku spalinowym. Jej prawidłowe działanie jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze silnika. Dlatego w przypadku uszkodzenia cewki zapłonowej należy jak najszybciej podjąć działania naprawcze, aby uniknąć poważniejszych problemów związanych z działaniem silnika.