Jednym z najczęściej popełnianych przez kierowców błędów jest nieprawidłowa zmiana biegów. Niby każdy wie jak to robić, a tymczasem większość z nich robi to w sposób, który prowadzi do szybszego zużycia skrzyni biegów, a w skrajnej sytuacji do jej uszkodzenia i kosztownej naprawy (koszt generalnego remontu to wydatek ok. 4-5 tysięcy złotych). Szczególnie gdy pracujesz w przewozach, a flotą jeździ wielu kierowców, warto rozważyć samochód dostawczy z automatyczną skrzynią biegów np. Iveco Daily.
Kiedy zmienia się biegi i jak to prawidłowo wykonywać?
Ponieważ na kursie rzadko kiedy mówią kiedy zmieniać biegi, a błędy popełniane przez kierowców są tak nagminne, że powstało wiele poradników informujących jak przeprowadzać tę czynność prawidłowo.
Podczas jazdy ręce na kierownicy
To uwaga znajdująca się na pierwszym miejscu. Wielu kierowców podczas jazdy trzyma kierownicę jedną ręka, druga natomiast spoczywa na lewarku skrzyni. Niestety, to poważne zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu drogowego.
Szybkie, zdecydowane ruchy
Zmiana biegów powinna być szybkim, zdecydowanym, lecz delikatnym ruchem. W żadnym wypadku nie należy się szarpać ze skrzynią – biegi muszą wchodzić lekko. Zbyt mocne trzymanie dźwigni także powoduje szybsze zużywanie elementów skrzyni biegów.
Wciśnij sprzęgło, puść gaz
Przy zmianie biegów należy wcisnąć pedał sprzęgła do końca i puścić gaz. Wrzucenie biegu jest bardzo szybką operacją, dlatego wielu kierowcom wydaje się, że operacja z użyciem pedałów jest zbędna i niepotrzebna. Ta teoria bardzo często drenuje kieszeń w warsztacie samochodowym, gdy wystawiony rachunek za naprawę elementów przenoszenia pędu opiewa na kila tysięcy złotych.
Kiedy wrzucić wyższy lub niższy bieg?
Doświadczeni kierowcy to słyszą – po warkocie silnika wiedzą, kiedy silnik się męczy i wyje, kiedy spada jego moc. Ci, którzy dopiero zaczynają przygodę za kółkiem lub ci, którzy auto zmienili i jeszcze dobrze nie wyczuwają silnika, powinni trzymać się kilku złotych zasad i obserwować prędkościomierz.
1. Bieg pierwszy służy tylko do ruszania. Kiedy pojazd jest wprawiony w ruch, bieg należy zmienić.
2. Bieg drugi służy do rozpędzenia samochodu, jazdy w małych prędkościach, skrętów w prawo lub w lewo. Gdy wskazówka prędkościomierza wskaże 20 km/h, bieg należy zmienić na wyższy.
3. Bieg trzeci to bieg pośredni, służący tylko do zwiększania prędkości lub poruszania się po mieście z prędkością 30 km/h.
4. Bieg czwarty to bieg idealny do poruszania się po mieście, wrzucony powyżej prędkości 30 km/h, oznacza ekonomiczną jazdę, mniejsze zużycie paliwa.
5. Bieg piąty powinien być używany do jazdy po otwartych drogach i drogach dwujezdniowych.
6. Bieg szósty, który posiadają niektóre auta, służy do oszczędności paliwa przy dłuższych dystansach i większych prędkościach.