motocentrumnet.pl

Motoryzacja i nie tylko

Motoryzacja

Materiały wulkanizacyjne, które przydadzą się w każdym domowym warsztacie

Z roku na rok rośnie liczba właścicieli samochodów. Tendencja ta powoduje wzrost zapotrzebowania na serwisowanie samochodów, w tym na usługi oponiarskie. Sezonowa wymiana opon, pompowanie opon, wyważanie kół – wszystkie te prace są niezbędne do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Tym samym montaż opon jest jedną z najbardziej dochodowych i popularnych dziedzin w dziedzinie serwisu motoryzacyjnego.

Wulkanizacja to złożony proces technologiczny, do którego niezbędne są odpowiednie materiały wulkanizacyjne

Wysoko wyspecjalizowane firmy świadczą wyłącznie usługi montażu opon. Duże serwisy samochodowe oferujące całą gamę napraw blacharsko-diagnostycznych i lakierniczych wyposażają warsztat ogumienia, aby poszerzyć listę świadczonych usług i pozyskać nowych klientów. Niezależnie od tego, czy wybierzesz usługę świadczoną przez rodzinny, mały zakład wulkanizacyjny czy oferowaną przez sieć warsztatów – dowiedz się o potencjalne korzyści takie ekspresowa obsługa, gwarancje, rabaty itp. Jednak najważniejszym aspektem jest jakość wykonanej pracy. A to już zależy nie od przedsiębiorczości, ale od kwalifikacji specjalistów, sprzętu do montażu opon i tego, jakie materiały wulkanizacyjne zostaną użyte.

Głównym elementem jest sprzęt do montażu opon. Jest zasilany z sieci i przewodów pneumatycznych np. z kompresora. Głowica montażowa napędzana jest napędem pneumatycznym, który wykonuje prace przy montażu/demontażu i naprawie kół. Za pomocą stopki znajdującej się na dole opona jest wyciskana z dysku. Na obrotnicy już zdemontowane koło jest mocowane i zaciskane za pomocą krzywek, a opona jest zdejmowana z felgi. Istnieją dwa rodzaje montażownic do opon:

• Półautomatyczna – niektóre czynności trzeba wykonać ręcznie, np. cofnąć stelaż montażowy, wyregulować szczelinę między stopą a krawędzią felgi.

• Automatyczna – Z reguły takie montażownice wyposażone są w system tzw. „trzeciej ręki”. Jest to opcja znacznie upraszczają montaż i demontaż niskoprofilowych, szerokich i sztywnych opon, pracujących z wadliwą gumą i kołami o dużej średnicy.

Materiały wulkanizacyjne – charakterystyka

Materiały wulkanizacyjne to też sprzęt do wyważania kół. Przemieszczenie środka ciężkości koła względem osi może prowadzić do skrócenia żywotności takich części jak łożysko koła, łożyska kulkowe, amortyzatory itp. Zwiększa również wibracje podczas jazdy, co powoduje dyskomfort. Ale co najgorsze, nie wyważona opona niszczy podwozie samochodu i może doprowadzić do wypadku.

Aby wykryć niewyważenie i sprawdzić koła z już zamocowanymi obciążnikami, stosuje się stojak do wyważania. Jego konstrukcja składa się z obudowy, wałka napędowego, na którym mocowane jest koło, osłony ochronnej oraz wyświetlacza. Sprzęt jest podłączony do sieci lub do generatora o napięciu 220, lub 380 V (w zależności od modelu). Aby uzyskać dokładnie pomiary, maszynę należy ustawić na solidnej powierzchni betonowej i zabezpieczyć śrubami kotwiącymi. Odległość od ściany musi wynosić co najmniej 700 mm, a źródła ciepła i wibracji nie mogą znajdować się w pobliżu.

Przed zamocowaniem koła na wale należy je oczyścić z brudu i zdjąć zamontowane wcześniej obciążniki. W przeciwnym razie nie można wykonać dokładnych pomiarów. Za pomocą linijki elektronicznej mierzy się średnicę koła i przesunięcie tarczy. Prawidłowo ustawione parametry są kluczem do dokładnego określenia niewyważenia. Czas testu wynosi zwykle 5-8 sekund, w tym czasie czujniki rejestrują niewyważenie. Następnie wyświetlane są dane o wykrytych odchyleniach. Jeśli równowaga jest zachwiana, na koło nakładane są odważniki i wykonywany jest pomiar kontrolny.

Materiały naprawcze do opon, które warto mieć pod ręką

Wulkanizator służy do naprawy uszkodzeń dętek i opon. Jest to maszyna ze stołem roboczym, na którym znajduje się platforma grzewcza, a na górze znajduje się docisk. Dzięki niewielkim wymiarom urządzenie można zamontować na stole warsztatowym. Przed rozpoczęciem pracy na maszynie, obszar uszkodzenia opony i łaty jest czyszczony i smarowanym specjalnym odczynnikiem (katalizatorem). Następnie produkt umieszcza się na rozgrzanej platformie łatką w dół. W oponie umieszczany jest worek z piaskiem, który dopasowuje się do konturów produktu – w ten sposób możliwe jest uzyskanie równomiernego naklejenia łaty na całej powierzchni naprawianej powierzchni. Czas wulkanizacji wynosi 15-20 minut, a temperatura pracy może osiągnąć +150 °C.