+48 505 603 620
Facebook
Opinie o Motocentrumnet.pl na Opineo.pl
MotoCentrumNet.pl Części samochodowe Układ kierowniczy

Układ kierowniczy

Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych podzespołów samochodu. Jest także jednym z najbardziej awaryjnych elementów pojazdu. Zły wpływ na jego działanie mają dziury i nierówności nawierzchni, ekstremalna zmiana naprężeń, a nawet zmiana temperatury otoczenia czy wilgoć.

Trzy najważniejsze części układu kierowniczego, to kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza i mechanizm zwrotniczy. Ten pierwszy element jest dwuczęściowym wałem biegnącym od koła kierownicy w dół, gdzie w komorze silnika łączy się przekładnią kierowniczą. Kolumna kierownicy jest dlatego dwuczęściowa, aby w razie wypadku ulec złamaniu i w ten sposób ochronić kierowcę.

W większości współczesnych samochodów stosowane są przekładnie zębatkowe, zwane potocznie maglownicami. Mają poziome ułożenie względem kolumny kierownicy i są montowane głównie w autach z napędem na przednią oś. Z kolei w samochodach z napędem na tylną oś stosowane są przekładnie globoidalne, śrubowo-kulkowe lub ślimakowe (te ostatnie zazwyczaj w modelach klasy wyższej).

Mechanizm zwrotniczy to zespół elementów łączących koła kierowane z przekładnią. Końcówki przekładni kierowniczej są połączone z drążkami kierowniczymi, których końce są połaczone z końcówkami drążków, a te ze zwrotnicami. Poza przekładniami zębatkowymi są jeszcze przekładnie ślimakowe oraz śrubowo-kulkowe. Jednak obecnie stosowane są głównie w pojazdach użytkowych.

Dla zredukowania siły, jaką kierowca musi użyć skręcania kół samochodu standardem jest stosowanie układu wspomagania. Do niedawna był to ciśnieniowy układ hydrauliczny, w którym siłę wspomagania wytwarzała pompa wspomagania (odbierająca napęd z silnika) tłocząca olej wypełniający układ. Obecnie odchodzi się od tego modelu, na rzecz układu wspomagania hydrauliczno-elektrycznego lub w pełni elektrycznego. W tym pierwszym systemie pompa wspomagania odbierająca napęd z silnika jest zastąpiona przez pompę elektryczną, która włącza się tylko podczas skrętu kół. Natomiast w systemie w pełni elektrycznym elementy ciśnieniowe zastąpiono siłownikami elektrycznymi. W ten sposób uproszczono budowę układu (nie ma pompy, przewodów ciśnieniowych, zbiornika na olej), poprawiono jego niezawodność, obniżono jego masę, co z kolei ma wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Na mniejsze spalanie wpływa też zastosowanie siłowników elektrycznych, które włączają się tylko podczas skrętu. W układzie ciśnieniowym pompa wspomagania pracowała cały czas.
Obsługa klienta
Ważne informacje
Pomoc
Sklep MotoCentrumNet.pl
 Kontakt
 O nas
akceptujemy płatności PayU
Sklep Motoryzacyjny MotoCentrumNet.pl
Zadzwoń i zadaj pytanie
+48 505 603 620
Pn-pt 8:00 - 17:00
Sob 8:00 - 14:00
Sklep internetowy MotoCentrumNet.pl oferuje miliony auto części zamiennych do samochodów osobowych i dostawczych. W szerokim asortymencie znajdują się części samochodowe, oleje, płyny eksploatacyjne, kosmetyki i akcesoria w najniższych cenach.
Darmowa dostawa, doradztwo przy doborze części dostępnych online. Zapraszamy także do sklepu stacjonarnego znajdującego się w Ostródzie przy ul. Wyspiańskiego 6, woj. Warmińsko-Mazurskie.
TecDoc Inside
Ceny przedstawione w sklepie internetowym obowiązują tylko przy zakupie online.