MotoCentrumNet.pl - lata doświadczenia w sprzedaży części samochodowych
MotoCentrumNet.pl - telefon
+48 505 603 620
Opinie o Motocentrumnet.pl na Opineo.pl
Układ klimatyzacji jest stosunkowo prosty w budowie, a zasada działania mało skomplikowana. Pod względem budowy przypomina trochę układ chłodzenia silnika i ogrzewania kabiny, kluczową różnicą jest obecność i funkcja kompresora (sprężarki) klimatyzacji. Pełni on kluczową rolę w układzie klimatyzacji, ponieważ odpowiada za sprężanie czynnika chłodniczego, a dzięki temu, za wydajne chłodzenie. Układ klimatyzacji jest układem zamkniętym składającym się z kilku elementów i przewodów, zarówno sztywnych jak i elastycznych. Całość układu klimatyzacji dzieli się na dwie części: wysokiego i niskiego ciśnienia. W układzie krąży czynnik klimatyzacji, którego praca odpowiada za chłodzenie powietrza dostającego się przez układ wentylacji do kabiny samochodu.

Kompresor klimatyzacji jest pompą, której zadaniem jest sprężanie czynnika w układzie. Gdy czynnik wydostaje się z kompresora jest nie tylko mocno sprężony, ale także rozgrzany pod wpływem wzrostu jego ciśnienia. W takim stanie trafia do skraplacza (chłodnicy klimatyzacji). W skraplaczu, który montuje się na przedzie samochodu, następuje obniżenie temperatury czynnika dzięki pędowi powietrza podczas jazdy i nieustannej pracy wentylatora chłodnicy. W skraplaczu czynnik zmienia stan skupienia z gazowego w ciekły. W takim stanie trafia do osuszacza w którym następuje oddzielenie od płynnego czynnika zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza.

Kolejnym etapem jest rozprężenie czynnika, które następuje w zaworze rozprężnym. W wyniku gwałtownej reakcji czynnik chłodniczy, którego ciśnienie zmienia się już w samym parowniku, zostaje bardzo mocno schłodzony. Parownik to mała chłodniczka, przez którą przepływa strumień powietrza generowany przez wentylator kabiny. Powietrze, które ma trafić do kabiny zostaje schłodzone dzięki obecności parownika w kanale wentylacji. Czynnik chłodniczy klimatyzacji po rozprężeniu w parowniku zostaje zassany przez pracujący kompresor i proces zaczyna się od początku.

Czynniki stosowane w systemach klimatyzacji
Najpopularniejszym czynnikiem klimatyzacji ostatnich lat i jeszcze obecnie jest substancja o oznaczeniu R-134a. Jest tania, łatwo dostępna i dobrze spełnia swoje zadanie. Ma tylko jedną wadę – jest szkodliwa dla atmosfery, a konkretnie dla warstwy ozonowej. Ma wskaźnik GWP (Global Warming Potential) wynoszący 1430, podczas gdy wartość nie szkodząca atmosferze to 1. Taką wartość ma na przykład dwutlenek węgla, który nie wpływa na zjawisko powstawania tzw. dziury ozonowej, a jednocześnie jego wartość GWP to jednostka miary tego wskaźnika.

Dlatego tematem czynników klimatyzacji zajęła się m. in. Komisja Europejska, która uchwaliła dyrektywę 2006/40/EU. Według niej, wszystkie nowo homologowane samochody muszą być wyposażone w czynnik, którego wartość GWP wynosi maksimum 150. Producenci samochodów i czynników klimatyzacji niemal zgodnie postanowili korzystać z nowej substancji oznaczonej jako HFO-1234yf. Jej wartość GWP to 4, a zatem nie jest specjalnie szkodliwa dla atmosfery.
Obsługa klienta
Ważne informacje
Pomoc
Sklep MotoCentrumNet.pl
 Kontakt
 O nas
akceptujemy płatności PayU

Sklep Motoryzacyjny MotoCentrumNet.pl

Zadzwoń i zadaj pytanie
MotoCentrumNet.pl - telefon
+48 505 603 620
Pn-pt 8:00 - 17:00
Sob 8:00 - 14:00
Firma Motoryzacyjna CHMIELEWSCY s.c.
woj. Warmińsko-Mazurskie
E-mail:
ul. Wyspiańskiego 6
14-100 Ostróda
NIP: 741-000-46-62
TecDoc Inside
Ceny przedstawione w sklepie internetowym obowiązują tylko przy zakupie online.